Barcelonská univerzita hostila v březnu zahajovací schůzku evropského projektu GEDIS (Gender Diversity in Information Science: Challenges in Higher Education), evropské iniciativy zaměřené na podporu genderové diverzity ve výuce knihovnictví a informační vědy (LIS). Na projektu s Barcelonskou univerzitou (Španělsko) spolupracují Zadarská univerzita a Univerzita v Osijeku (Chorvatsko), Korutanská vysoká škola aplikovaných věd (Rakousko), Hildesheimeská universita (Německo), Sarajevská univerzita (Bosna a Hercegovina) a Slezská univerzita v Opavě. Upevňuje se tak akademická síť, která usiluje o genderovou rovnost ve vysokoškolském vzdělávání.
Projekt GEDIS je financován Evropskou unií (2024-1-ES01-KA220-HED-000246558) a jeho cílem je posílit inkluzi ve vysokoškolském vzdělávání prostřednictvím analýzy učebních plánů, vývoje vzdělávacích nástrojů a školení vyučujících a knihovníků v oblasti genderové problematiky.
Cílem projektu GEDIS je začlenit genderovou perspektivu do výuky knihovnictví a informační vědy. „Genderová rovnost je základním pilířem inovací a inkluzivity ve vzdělávání. GEDIS usiluje o integraci genderové perspektivy do vysokoškolského vzdělávání, protože vybavení institucí nástroji a strategiemi pro inkluzivitu podporuje dlouhodobé kulturní a organizační změny,“ vysvětluje dr. Juan-José Boté, hlavní řešitel projektu z Barcelonské univerzity.
Mezi hlavní výstupy projektu patří vytvoření tří sad vzdělávacích nástrojů určených studentkám a studentům, vyučujícím a knihovnám. Kromě toho projektový tým uspořádá dvě letní školy, jednu z nich v Opavě v roce 2026, a zveřejní různé otevřené zdroje, včetně případových studií a interaktivních aktivit, které budou k dispozici v bosenštině, katalánštině, chorvatštině, češtině, angličtině, němčině a španělštině. GEDIS přispívá k vytváření inkluzivnějších a spravedlivějších univerzit, což je v souladu s prioritami Evropské unie v oblasti rovnosti a inovativního vzdělávání.
Více informací o projektu a budoucích aktivitách naleznete na adrese ZDE.